donderdag 27 oktober 2016

The sound of music

The sound of music


The sound of music zit vol met leuke nummers. Het zit ook vol met lessen die je eruit kunt halen. Voor muziek moet ik een grafisch partituur, een luisterles en een instudeerles maken. In grafisch partituur wordt de muziek door middel van plaatjes of symbolen weergegeven. In de luisterles laat je de kinderen luisteren naar muziek en geeft ze ook opdrachten mee. Tijdens de instudeerles ga je de kinderen een liedje leren. Door verder te klikken kun je lezen hoe ik dit heb gedaan.



Grafische partituur

Ik heb een grafisch partituur gemaakt bij het nummer 'do-re-mi'. Een grafisch partituur kun je gebruiken, zodat kinderen de toonhoogte, toonduur en toonsterkte van een liedje beter snappen. Ik heb gebruik gemaakt van blokjes. De hoogte van het blokje staat voor de toonhoogte. De lengte van het blokje geeft de toonduur weer. Ook kun je zien dat sommige woorden wat groter zijn geschreven dan andere woorden. Dit geeft de toonsterkte weer. Sommige woorden heb ik niet uitgeschreven, maar getekend. Hier kom ik bij mijn luisterles op terug. Hieronder kun je mijn grafisch partituur bekijken.


Luisterles

Voor de luisterles gebruik ik weer het nummer 'do re mi'. Als eerste heb ik het refrein uitgeschreven. Sommige woorden heb ik weggelaten en daar een symbool voor in de plaats gezet. De kinderen gaan luisteren naar het refrein (vanaf 0:41) en moeten de woorden die op de plek van de symbolen horen invullen. https://www.youtube.com/watch?v=ps52qEFiLbg  Dit is het luisterfragment.

Nadat de kinderen de woorden hebben ingevuld, gaan we het hele nummer luisteren. Hierbij staan de volgende vragen centraal:
1. Waar gaat het nummer over?
2. Wat probeert Maria de kinderen te leren?
3. Wordt je blij van het nummer? Hoe komt dit?
4. Hoe vaak komt het refrein terug in het nummer?







Instudeerles

Voordat ik de les ging voorbereiden heb ik zelf geoefend met het nummer. Ik heb het eerste couplet en refrein ingezongen. Dat is hieronder te horen.


Het lesdoel van deze les is: Aan het einde van de les kunnen de kinderen het refrein 'do re mi' zingen op de goede toonhoogte.

Introductie van de les (5-10 min):
Als eerste laat ik de kinderen het refrein horen. Hierbij gebruik in mijn grafisch partituur van hierboven. Ik zeg dat zij vooral moeten letten op de toonhoogte van het refrein. Als de les wat langer is kan je ook nog gebruik maken van de luistervragen. Dit doe ik dan voordat ik de grafisch partituur geef aan de kinderen.

Uitleg/instuctie van de les (15-20 min):
Na het luisteren vertel ik dat do re mi een toonladder is. Dat betekent dat we dus bij elke zin steeds iets hoger moeten gaan zingen. We gaan het refrein instuderen op de weggeefmethode. Hierbij begin ik eerst met kleine delen van de tekst (deel 1) en daarna steeds grotere delen (deel 2) . Ik ga het refrein op de volgende manier aanleren.

Deel 1
Leraar:                                                               Leerlingen
'Do a deer'                                                          'a female deer'
'Ray a drop'                                                        'of golden sun'
'Me a name'                                                        'I call myself '
'Far a long'                                                         'long way to run'
'Sew a needle'                                                    'pulling thread'
'La a note'                                                          'a note to follow sew'
'Tea a drink'                                                       'with jam and bread'
'That wil bring us'                                              'back to do oh oh oh'

Daarna draai ik het om. De leerlingen beginnen en ik maak het af. Op deze manier leren zij beide delen van de tekst

Deel 2
Leraar:                                                                 Leerlingen
'Do a deer a female deer'                                     'Ray a drop of golden sun'
'Me a name I call myself''                                   'Far a long long way to run'
'Sew a needle pulling thread'                              'La a note to follow sew'
'Tea a drink with jam and bread'                         'That will bring us back to do oh oh oh'

Hierna draai ik de stukjes weer om. De leerlingen beginnen weer en ik maak het af. Nadat dit helemaal goed is gegaan zingen we het hele refrein met z'n allen.

Afsluiting van de les (5 min):
Als afsluiting zingen we het refrein nog een keer met elkaar. Ook ga ik evalueren met de kinderen. Hierbij stel ik vragen zoals: 'Vonden jullie het moeilijk om op toonhoogte te zingen? Zo ja, Wat vond je er zo moeilijk aan? Wie vond het heel makkelijk? Wat vond je er dan makkelijk aan?'

Bronvermelding:
Theorie hoofdstuk 2 (Noordam, L, Lei, R, van der, Haverkort, F, 2015, Muziek Meester, Thieme Meulenhoff, Amersfoort) én bldz. 9 t/m 26 (Haverkort, F, Lei v.d., R, Noordam, L,2010 Eigenwijs, SMB, Born)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten